Учням

Домашнє насильство над дітьми: його види та наслідки

Жорстоке поводження з дітьми і нехтування їх інтересами можуть мати різні види і форми, але їх наслідки завжди завдають серйозної шкоди здоро­в'ю, розвитку і соціалізації дитини, нерідко складають загрозу її життю чи навіть спричиняють смерть.
Фізичне насильство - нанесення дитині батьками чи особами, що їх заміняють, вихователями чи іншими особами фізичних травм, різних тілес­них ушкоджень, що вадять здоров'ю дитини, порушують її розвиток і поз­бавляють життя. Ці дії можуть здійснюватися у формі побиття, катування, штовхань, у вигляді ударів, ляпасів, припікання гарячими предметами, ріди­нами, запаленими цигарками, у вигляді укусів і з використанням різних предметів як знаряддя бузувірства.
Фізичне насильство включає також залучення дитини до вживання нар­котиків, алкоголю, пропонування їй отруйних засобів чи медичних препа­ратів, що викликають одурманення (наприклад, снодійного, не призначено­го лікарем), а також спроби удушення чи втеплення дитини.
У деяких родинах як дисциплінарну міру застосовують різні види фізич­ного покарання - від потиличників і ляпасів до биття ременем. Необхідно усвідомлювати, що фізичне насильство - це фізичний напад (катування), воно майже завжди супроводжується словесними образами і психічною травмою.
Сексуальне насильство чи спокушання - використання дитини (хлоп­чика чи дівчинки) дорослою людиною чи іншою дитиною для задоволення сексуальних потреб або отримання вигоди. Сексуальне насильство вклю­чає статеві зносини (коїтус), оральний і анальний секс, взаємну мастурбацію, інші тілесні контакти зі статевими органами. До сексуального розбе­щення відноситься також залучення дитини до проституції, порнобізне­су, оголення перед дитиною статевих органів і сідниць, підглядання за нею, коли вона цього не підозрює: під час роздягання, оправлення природ­них потреб.
Психічне (емоційне) насильство - постійна чи періодична словесна об­раза дитини, погрози з боку батьків, опікунів, учителів, вихователів, при­ниження її людської гідності, звинувачення її в тому, у чому вона не винна, демонстрування нелюбові, ворожості до дитини. До цього виду насильства належать також постійна неправда і обдурювання дитини (у результаті чого вона втрачає довіру до дорослого), а також ситуації, коли вимоги до дитини не відповідають її віковим можливостям.
Зневаження інтересів і потреб дитини (нехтування) відсутність належ­ного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одязі, житлі, вихованні, медичній допомозі з боку батьків чи осіб, що їх заміняють, через об'єктивні причини (бідність, психічні хвороби, недосвідченість) чи без них. Типовим прикладом зневажливого ставлення до дітей є залишення їх без догляду, що часто призводить до нещасних випадків, отруєнь та інших небезпечних для життя і здоров'я дитини наслідків.
Зазвичай дитина-жсртва зазнає одночасно декількох видів насильства. Так, сексуальне насильство на фоні інцесту неминуче супроводжується руй­нуванням сімейних стосунків та довіри в сім'ї, маніпулятивними стосунка­ми, а часто й залякуванням з боку кривдника, що кваліфікується як психоло­гічне насильство. Складовою практично всіх видів насильства є фізичне (по­биття) та емоційне (погрози вбити або покалічити).
Одним із проявів жорстокого поводження з дітьми є також відсутність у жінки любові до дитини, коли та ще знаходиться в мате­ринській утробі, тобто до дитини від небажаної вагітності. її, що ще нічим себе не проявила, вже не люблять, не думають і не піклуються про неї. Будучи емоційно відкинутими ще до народження, такі діти народ­жуються нердчасно удвічі частіше порівняно з дітьми від бажаної вагіт­ності, вони частіше мають низьку масу тіла, хворіють у перші місяці життя, гірше розвиваються.
Насильство над дітьми можна класифікувати також за такими ознаками:
     залежно від стратегії кривдника: очевидне та приховане (непряме);
     за часом: те, що відбувається зараз, і те, що трапилося в минулому;
     за тривалістю: одноразове або багаторазове, що триває роками;
     за місцем та оточенням: удома - з боку родичів; у школі - з боку педагогів або дітей; на вулиці - з боку дітей або незнайомих дорослих.
Будь-який вид жорстокого поводження з дітьми веде до найрізномані­тніших наслідків, але поєднує їх одне - збитки здоров'ю дитини чи небезпека для її життя. Негативними наслідками для здоров'я є: втрата чи погіршен­ня функції якогось органу, виникнення захворювання, порушення фізично­го чи психічного розвитку. Зі 100 випадків фізичного насильства над дітьми приблизно 1-2 закінчуються смертю жертви насильства. Наслідками фізич­ного насильства є синці, травми, переломи, ушкодження внутрішніх органів: печінки, селезінки, нирок та ін. Потрібен час, шоб вилікувати ці ушкоджен­ня, але ще більше часу і зусиль потрібно для того, щоб залікувати душевну травму, психіку дитини, що постраждала від побоїв.
Розрізняють наближені та віддалені наслідки жорстокого поводження і неуважного ставлення до дітей.
До наближених наслідків належать фізичні травми, ушкодження, а також блювання, головний біль, втрата свідомості, характерні для синд­рому струсу, що розвивається у маленьких дітей, яких беруть за плечі і сильно струшують. Окрім вказаних ознак, у дітей при цьому синдромі з'являється крововилив в очні яблука. До найближчих наслідків нале­жать також гострі психічні порушення у відповідь на будь-який вид агресії, особливо на сексуальну. Ці реакції можуть проявлятися у виг­ляді порушення, прагнення кудись втекти, сховатися, або ж у вигляді глибокої загальмованості, зовнішньої байдужості. Однак в обох випад­ках дитина охоплена гострим переживанням страху, тривоги і гніву. У дітей старшого віку можливий розвиток важкої депресії з почуттям влас­ної неповноцінності.
Серед віддалених наслідків жорстокого поводження з дітьми виділя­ються порушення фізичного і психічного розвитку дитини, різні соматичні захворювання, особистісні та емоційні порушення, соціальні наслідки.
Порушення фізичного і психічного розвитку
У більшості дітей, що живуть у родинах, де застосовуються тяжкі фізичні покарання, де лайка є «методом виховання», чи в родинах, де діти позбав­лені тепла, уваги, наприклад, у родинах батьків-алкоголіків, спостерігають­ся ознаки затримки фізичного і нервово-психічного розвитку. Закордонні фахівці назвали цей стан дітей «нездатністю до процвітання».
Діти, що зазнавали жорстокого ставлення до себе, часто відстають у рості, масі (або у тому й іншому) від своїх однолітків. Вони пізніше почи­нають ходити, говорити, рідше сміються, значно гірше вчаться у школі, ніж їх однолітки. У таких дітей часто спостерігаються шкідливі звички: смок­тання пальців, гризіння нігтів, розгойдування, онанізм. Та й зовні діти, що живуть в умовах нехтування їх інтересами, фізичними й емоційними по­требами, виглядають інакше, ніж діти, що живуть у нормальних умовах: у них припухлі, «сонні» очі, бліде обличчя, скуйовджене волосся, неохайний одяг, інші ознаки гігієнічної занедбаності - педикульоз, висипи, поганий запах від одягу та тіла.

Різні захворювання як наслідок жорстокого поводження
Захворювання можуть мати специфічний для окремого виду насиль­ства характер: наприклад, наслідком фізичного насильства с ушкодження частин тіла і внутрішніх органів різного ступеня тяжкості, переломи кісток. При сексуальному насильстві можуть викликати захворювання, що переда­ються статевим шляхом: інфекційно-запальні захворювання геніталій, сифіліс, гонорея, СНІД, гострі та хронічні інфекції сечостатевих шляхів, травми, кровотечі зі статевих органів і прямої кишки, розриви прямої киш­ки і піхви, випадання прямої кишки.
Незалежно від виду і характеру насильства у дітей можуть спостеріга­тися різні захворювання, що належать до психосоматичних: ожиріння чи, навпаки, різка втрата ваги, спричинена порушеннями апетиту. При емоцій­ному (психічному) насильстві нерідко бувають шкірні висини, алергійна патологія, виразка шлунку, при сексуальному насильстві - безпричинний (якщо ніяких захворювань органів черевної порожнини і малого тазу не виявляється) біль унизу живота. Часто в дітей розвиваються такі нервово-психічні захворювання, як тіки, заїкання, енурез (нетримання сечі), енкоп-рез (нетримання калу), деякі діти повторно потрапляють до відділення не­відкладної допомоги через випадкові травми, отруєння.
Психічні особливості дітей, що постраждали від насильства
Практично всі діти, що постраждали від жорстокого поводження і зне­важливого ставлення, перенесли психічну травму, у результаті чого вони розвиваються з суттєвими особистісними, емоційними і поведіиковими особ­ливостями, що негативно впливає на їх подальше життя.
Діти, що зазнали насильства, самі стають агресивними, що найчастіше виявляється у поводженні зі слабшими: молодшими за віком дітьми, твари­нами. Часто їх агресивність проявляється у грі, іноді спалахи гніву не ма­ють очевидної причини.
Деякі з них, навпаки, занадто пасивні, не можуть себе захистити. І в тому, і в іншому випадку порушується контакт, спілкування з однолітками. У занедбаних, емоційно депривованих дітей прагнення будь-яким шляхом привернути до себе увагу іноді проявляється у вигляді зухвалої, ексцент­ричної поведінки.
Діти, що зазнали сексуального насильства, отримують невластиві для їх віку знання про сексуальні взаємини, що виявляється в їх поведінці, в іграх з іншими дітьми чи з іграшками. Навіть маленькі діти, що не досягли шкільно­го віку, які постраждали від сексуального насильства, згодом самі можуть стати ініціаторами розпусних дій і втягувати в них велику кількість учас­ників.
Найбільш універсальною і тяжкою реакцією на будь-яке, а не тільки сексуальне, насильство є низька самооцінка, що сприяє збереженню і закрі­пленню психологічних порушень, пов'язаних із насильством. Особистість із низькою самооцінкою переживає почуття провини, сорому. Для неї ха­рактерні постійна переконаність у власній неповноцінності, у тому, що «ти гірший за всіх». Унаслідок цього дитині важко домогтися поваги оточую­чих, успіху, спілкування її з однолітками ускладнене.
Серед цих дітей, навіть у дорослому віці, фіксується високий показник депресій. Це виявляється у нападах тривожності, безпричинної туги, почут­тя самотності, у порушенні сну. У старшому віці у підлітків можуть спосте­рігатися спроби суїциду або суїцидальна смероть.
Почуваючи себе нещасливими, знедоленими, пристосовуючись до не­нормальних умов існування, намагаючись знайти вихід із ситуації, що скла­лася, вони і самі можуть стати шантажистами. Це. зокрема, стосується сек­суального насильства, коли в обмін на обіцянку зберігати секрет і не ламати звичного сімейного життя діти вимагають від дорослих ґвалтівників гроші, солодощі, подарунки.
Соціальні наслідки жорстокого поводження з дітьми
Можна виділити два наслідки, що виявляються одночасно: втрати для жертви і для суспільства.
Діти, що зазнали будь-якого виду насильства, відчувають труднощі соц­іалізації: у них порушені зв'язки з дорослими, відсутні відповідні навички спілкування з однолітками, вони не мають достатнього рівня знань і еру­диції, щоб завоювати авторитет у школі тощо. Вирішення своїх проблем діти - жертви насильства - часто знаходять у кримінальному, асоціальному середовищі, а це часто пов'язано з виробленням у них пристрасті до алкого­лю, наркотиків, вони починають красти і здійснювати інші протиправні дії.
Дівчатка нерідко починають займатися проституцією, у хлопчиків може порушуватися статева орієнтація. І ті, й інші згодом мають проблеми при створенні власної родини, вони не можуть дати своїм дітям достатньо теп­ла, оскільки не вирішені їх власні емоційні проблеми.
Як говорилося вище, будь-який вид насильства формує у дітей і підлітків такі особистісні й поведінкові особливості, які роблять їх малонривабли-вими і навіть небезпечними для суспільства.
Які ж суспільні втрати від насильства над дітьми? Це, насамперед, втрати людських життів у результаті вбивств дітей і підлітків, їх само­губств, це втрати в їх особі продуктивних членів суспільства внаслідок порушення їх психічного і фізичного здоров'я, низького освітнього і про­фесійного рівня, кримінальної поведінки. Цс втрати в їх особі батьків, здатних виховати здорових у фізичному і моральному плані дітей. На­решті, це відтворення жорстокості в суспільстві, оскільки колишні жерт­ви самі часто стають ґвалтівниками.



Безпечне довкілля

(Виховний захід)
І малятам, і звірятам                                                           Дуже добре треба знати -Сірники не для забави,З ними страшно... 
 1-й учасник.Для того, щоб відстань короткою стала, Для того, щоб швидкість здолати і час, До нашої ери ще люди подбали І винайшли колесо кругле для нас!2-й учасник.Були колісниці вози і карети, Були фаетони, і був диліжанс... І нині колеса мандрують по світу, І транспорт сучасний працює на нас!1-й учасник.Мінялися з часом автомобілі – А перші – музейними стали давно, Та людство понині за винахід вдячне І Даймлеру, й Бенцу, й Французу Кюльо!2-й учасник.Помчали по світу автомобілі – І правила виникли строгі тоді:Будь пильним , уважним завжди на дорозі!Де правила знають - не місце біді!Юний інспектор.Обстановка аварійна на дорозі в нас була, Бачу, мало не до горя неуважність довела.Інспектор.Молодий ще ти , з ЮІР,Ти мені, браток, повір:Пішохід, водій - постійноТо порушник потенційний!З цього правила виходить, що порушники - усі!Я тобі продемонструю зараз це в усій красі!Ось на цьому перехресті ми зупинимось на мить.О! Дивись! Червоне світло, а машина ще летить!(Свист)        Інспектор.Водію з того пом'ятого "Москвича" підійдіть но сюди. Про що ви думали, коли мчали на червоне світло?Водій "Москвича".Думав: "Проскочу!"Інспектор.А ви, водію "КамАЗа"?Водій "КамАЗа".А я думав: "Чорта ти в мене проскочиш!"Інспектор.Зачекайте зараз складемо протокол, розберемося...(Підходить бабуся) Бабуся.Я свідок! Я все бачила!Інспектор.А добре ти бачила, бабусю?Бабуся.Так добре, дорогенький! Як я тебе оце бачу!Інспектор.Всі пройдіть до відділення, там з вами розберуться.Пісня "Правила дорожні".Інспектор.Тепер давай зайдемо в міську лікарню. Там ми приклади побачим дуже натуральні!(Два пацієнти і лікар) Лікар.Розкажіть, будь ласка, як ви потрапили в катастрофу.Пацієнт.                                                         Яка катастрофа! Купив я моторолер, вивів на вулицю, завів, сів, поїхав, дав газу..., їду - шосе біжить, дерева - біжать, у вухах свистить!.. Геп!.. Врізався в паркан...Лікар.Ось подивіться тепер рентгенівський знімок своєї грудної клітки.Пацієнт.                                                               Що ви мені той штахетник поламаний показуєте. Де мій моторолер?(Підходить до другого пацієнта)Лікар.                                                  А вас привезли сьогодні у жахливому стані. Що з вами трапилось? Пацієнт.Три тижні тому мене збила машина.Лікар.Три тижні?! Чому ж вас тільки сьогодні знайшли на вулиці.Пацієнт.Та я тільки сьогодні зустрів водія тієї машини...Інспектор.А тепер заглянем, друже, Де здають всі на права, Зрозумієш, що наука Ця ведеться не дарма.Екзаменатор.                                                                                      Ось вам така ситуація. Ви їдете по дорозі вузькій вузесенькій. Попереду дві жінки: одна - молода, друга - стара. Кого давати будеш?Учень.Стару, стару давити буду, вона вже прожила багато, а молоду шкода.Екзаменатор.Ех, дорогий! Немає тобі прав! Гальма давити треба!Інспектор.Ну і разом, за одно Покажу тобі кіно! Клац!Диктор.Зараз ми покажемо вам 125-ту серію багатосерійного художнього фільму "Останній урок".       
ІнструкторВ слідуючий раз, коли побачите на шляху прірву, тисніть щосили на гальма, а не на газ. Про інші 320 порушень я вам розповім в іншому місці, тільки більше всього права вам там будуть вже не потрібні...Інспектор.Клац!Час на вулицю, юначе, Бо вже хочу спати, наче... (Виходять всі учасники)Колискова для інспектораСплять потомлені машини, нічка знов,І інспектору заснути час прийшов...Хай же кожному присниться і журавлик, і синиця.Очки закривай! Баю, бай!
Сниться водію доріжка - без ямок,А порушнику - талончик без дірок,Сниться траса без лінійок і бензин по п'ять копійок...Всі — хто любить рух — мріють вслух.
(Виходять діти з плакатами)1. Велосипедисту до 14 років виїжджати на дорогу заборонено.2. Подібні вчинки-ризик для життя!                            3. Підійшовши до проїзної частини дороги, обов'язково зупиніться на краю тротуару або узбіччя . Переконайтеся, що транспорту немає, і тільки після цього починайте переходити дорогу.4. Не грайтеся на проїзній частині   або біля неї. Ваші пустощі можуть стати причиною дорожньо-транспортної пригоди.5. Ні  в якому разі не перебігайте проїзну частину.  Це дуже небезпечно.6. Якщо   на   вулиці   є   підземний   перехід  проходьте   проїзну частину, користуючись тільки ним.  (Входять під музику)Ведуча.Не за горами високими Не за морями глибокими А біля лісу, на лузі Зустрілися двоє друзів.
Зайчик-хвалько та їжачок-трудівничок. Діти уважно послухаймо, про що ж вони сперечаються.Зайченя.Їжачок, та встигнеш ти ще ті уроки зробити, краще побігли до Лебединого озера, покупаємося, позагоряємо...Їжачок.А таблицю множення хто буде на завтра вчити?Зайченя.Та що там її вчити шість на шість - тридцять шість. Сім на сім - сорок сім.Їжачок.Завжди ти зайчику поспішаєш. А тому і помиляєшся. Сім помножити на сім буде сорок дев'ять. Але ж треба ще й на завтра і оповідання прочитати з цікавою назвою "Вогонь: наш друг чи ворог"Зайчення.Ех ти, Їжачок! Слухай мене - і будеш розумним. Навіщо нам читати? По дорозі до озера розпитаємо про це і все будемо знати: ворог чи друг.Їжачок.Дорослих треба слухати, але ж і домашнє завдання треба виконувати. Ну, побігли!(Зустрічають лисичку). Лисичка.Добридень, малята!Їжачок.Лисичко, а вогонь наш друг чи ворог?Лисичка.Друг. Ось зараз я прийду додому, підсмажу гриби. А взимку натоплю піч і буду в теплі дивитись телевізор. Приходьте і ви до мене в гості, я вам казку розповім.Їжачок.Спитаємо ще в поросятка.(Заходять)Ведуча.Поки наші друзі шукають поросятко, подумаємо разом яка ж користь від вогню. Діти, вогонь надійний помічник і друг людей. Це він рухає тепловози, теплоходи, живить велетенські домни, допомагає людині освоювати космос. Але коли вогонь у невмілих руках — він може стати і грізним ворогом.(За сценою крик: "Рятуйте! Пожежа! Горимо! "). Пісня про поросятко.(Вбігає Зайчик).Зайченя.Горить будиночок поросятка. їжачок наказав мені викликати пожежників  по  телефону.  А  я  ще  не  прочитав  на  завтра оповідання і не знаю, який номер потрібно набрати. Ведуча.Діти, допоможемо Зайченяткові? Який номер треба набирати? Діти. 9-01. Зайченя. Спасибі,   (набирає номер).   Алло,  пожежні  Бобри!   Негайно приїжайте сюди. Пожежа! Горимо! Як куди? Сюди! Ви що не бачите! Горить! (вішає трубку). Ведуча.А чи все правильно зробило зайченя? Діти.Ні, він не назвав адреси! Ведуча.Правильно,   діти!   Алло!   Говорить   ведуча   пожежа   в   лісі. Вулиця соснова, номер вісім. Горить будиночок поросятка біля озера Лебединого.(Виходять Бобри).Бобри.Ми пожежні Бобри ...              Не жаліємо води, -Гасимо пожежі! Всі повинні пам'ятати, Що з вогнем не можна грати! Будьте обережні!Ведуча.А що треба зробити, коли поблизу не має телефону? В    сільській   місцевості    першому, хто побачив   пожежу, треба повідомити про це дорослих та побігти до дзвона або підвішеної на дереві сталевої рейки та вдарити по ній залізним предметом, бити тривогу.(Заходять Бобри, їжачок, Зайчення).Бобер.Молодці, друзі! Ви врятували життя маленькому поросятку. Його мами не було вдома, а воно почало гратися зі сірниками і не помітило, як загорівся будиночок. Злякалося, забилося в куточок. Так могло і загинути. Та Їжачок, молодець, врятував його. Зайченя.А Бобри - молодці: дуже швидко погасили вогонь. Раз, раз – і тільки дим пішов. Бобер.До речі діти. А чи все, що горить, можна гасити водою? Діти.Не можна гасити водою електричні нагрівальні прилади, якщо вони ввімкнуті в електромережу. В ще не можна гасити водою гас, бензин. Бобер.Нам вже час. До побачення.Пісня "Пожежна команда"Зайченя.Тепер уже неодмінно прочитаю оповідання про пожежу та вивчу правила додержання пожежної безпеки. (Підходить до дуба).Їжачок.Ой, та ж про нього ж мені розповідала мама. Колись цей Старий Дуб постраждав від вогнища, яке хтось з відпочиваючих забув погасити, загинула вся його родина. Так і не вдалося врятувати молодих та струнких синів-дубочків. З того часу Старий Дуб не розмовляє.Зайченя.Їжачку! Подивимось, що там у дуплі? Ой, книжка. Сторінки обгорілі. А ось, що в ній написано. Той, хто виразно прочитає, що написано в книжці верне голос Старому Дубу.Їжачок.Читай швидше.Зайченя.А тут деякі слова стерлися. Ведуча.Нічого, друзі, діти нам допоможуть. Допоможемо прочитати малята? Діти.Так! Допоможемо. Ведуча.Читай, Зайченятко! А те що не розбереш, діти нам підкажуть. Зайченя.
Діти....грати. Зайченя.Розігрілась праска дуже.Що робити будеш друже?За гаряче не хапай,Із розетки... Діти....вимикай. Зайченя.Знати повинен учень кожний:Щоб похід був до ладу -Жартувать з вогнем не можна,Ліс потрапить у... Діти....біду. Зайченя.Вивчіть правила пожежні,                  Будьте завжди обережні,Знає хай дитина кожнаЖартувать з вогнем... Діти....неможна.Дуб.(Раптом заговорив).Спасибі тобі, 3айченятко, і тобі їжачок. Спасибі і вам, дорогі діти, за те, що повернути мені можливість говорити. Отже, послухайте старого Дуба. Добру роботу ви разом зробили.
Дружно і швидко вогонь погасили,Дітям добре треба знатиПравила протипожежні.Із вогнем не пустувати, бути обережним. Ведуча.Вогонь принадний для дітей, але в їхніх слабких невмілих руках він легко може вийти з покори, викликати пожежу, завдати великих матеріальних збитків. Іноді навіть призвести до людських жертв.Отже. Ви всі добре зрозуміли, що вогонь може бути і добрий, і злий.
Пісня "Все було казково"



Шкідливість алкоголю і куріння

Одна з гострих проблем сьогодення - це поширення серед дітей та підлітків тютюнопаління і вживання алкоголю. Успішність боротьби з цими шкідливими явищами залежить від багатьох чинників: економічних, соціальних, культурних, людських.
Необхідно ознайомити дітей з історією виникнення куріння, із шкідливістю його для організму, сприяти усвідомленню учнями негатив¬ного впливу куріння на здоров’я людини, виховувати свідоме ставлен¬ня дітей до куріння, потяг до здорового способу життя. Антиалкого¬льне виховання має на меті озброїти учнів знаннями про негативну дію алкоголю з різних точок зору:
1)біологічної - розкрити дію алкоголю на організм людини, його органи і системи;
2)генетичної - пояснити як алкоголь впливає на спадковість, потомство;
З)медичної - шкідливість алкоголю для здоров’я і довголіття людини ;
4)соціологічної - вплив алкоголю на виробничу діяльність людини, сімейні відносини, виховання дітей, травматизм, злочинність.

"Незакінчена розмова"

І. З історії виникнення і розповсюдження алкоголю.
Із прадавніх часів алкоголь називають викрадачем розуму. Як свідчать учені, про властивості спиртних виробів людям було відомо ще близько 10 тис. років тому. Відомий мандрівник Міклуха Маклай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які ще не вміли добувати вогонь, але вже володіли прийомами приготування хмільних напоїв. Істо¬рія не зберегла для нащадків ім’я першої людини, яка відкрила для світу алкоголь. А от слово "алкоголь" має арабське походжен¬ня і означає воно одурманення, запаморочення. Араби ще в ІІ-VІІ столітті навчились добувати чистий спирт, називаючи його "душею вина", але використовували його в основному в медицині. А в Європі лише в ХІV ст. був винайдений спосіб дистиляції спирту. Деякі алхіміки охрестили його "вогненною водою" та "водою життя", поза як людина після вживання алкоголю набувала відчуття молодості, здоров’я, ставала веселою, жвавою. Однак незабаром прийшло розча¬рування: вода життя по злому пожартувала над людиною, свідомість якої стала задурманеною, а блаженство несправжнім, уявним. І тоді вчені та лікарі перейменували алкоголь у "воду смерті".
Щодо вина, то воно особливого розповсюдження набуло в Греції, де виноград почали культивувати з  4 тис. років до н.е. Покрови¬телем виноградарства та виноробства у греків був бог Діоніс. Як греки так і римляни вважали вино божественним даром, про нього складали легенди, йому присвячували цілі театралізовані дійства під гаслом "Помолимось Діонісу". У римлян такі п’яні розгули називались "вакханаліями" на честь бога вина Вакха /або Бахуса/.
Зловживання, як вина, так пізніше і горілки, звичайно призво¬дило людей до пияцтва. Це вже був привід для заборони вживання алкоголю. Основоположник мусульманської релігії Магомет /570-632р.р./ заборонив усім, хто сповідує Іслам, вживати спиртне. Про це записано у священній книзі мусульманських законів – Корані.
У Західній Європі в середні віки швидко розповсюдилось виробництво горілки завдяки дешевій сировині, з якої добували спирт - картопля, буряки і т.п.
Горілка з Європи потрапляє в Росію, а відтак і в Україну. Торгівля горілкою в той час приносила великі прибутки, а тому про її заборону не могло бути й мови. Отож поступово встановилась традиція будь-яку знаменну подію відмічати з допомогою спиртного /народження, смерть, весілля і т.д./
II. Вплив алкоголю на організм підлітка.
Механізм дії алкоголю до примітивності простий. Діючою основою всіх алкогольних напоїв є винний спирт /етанол, який викликає сп’яніння/. Ужитий етанол усмоктується в шлунку і тонких кишках, через  1-1,5 год. його концентрація в крові максимальна. Із крові він надходить у тканини і насамперед, головного мозку та печінки. У корі головного мозку етанол пригнічує центри, що відповідають за вияв почуттів. П’яні люди не контролюють свої дії і роблять необдумані вчинки, які нерідко закінчуються трагічно. Одну із форм послідовності стадій сп’яніння образно описав арабський письменник Абуль-Фараді /1225-1286 р.р./: "Вино повідом¬ляє кожному, хто його п’є, чотири якості: спочатку людина стає схожою на павича - він бундючиться, його рухи плавні і величаві; далі він набував характеру мавпи ,і починає зі всіма жартувати і загравати; далі він уподібнюється левові і стає самовпевненим, гордим, впевненим у своїй силі; нарешті він перетворюється в свиню і подібно до неї валяється в болоті".
Алкоголь - це отрута, яка найбільше вражає головний мозок. Особливо згубно алкоголь діє на організм підлітка, в якого ще не завершився процес формування деяких відділів головного мозку, а також і інших важливих органів: серце, легень, шлунка, печінки, нирок. Токсична дія алкоголю на організм підлітка у кілька разів сильніша, ніж на організм дорослого, тому, що у цьому віці тканини дуже насичені водою і швидко вбирають і розповсюджують алкоголь по всьому тілу, При концентрації алкоголю в крові 0,5-0,6% /це відпо¬відно 0,5 л. горілки/ у підлітка може наступити смерть. Для дітей ця доза становить 1ОО-150 г., для грудних дітей - 10-15 г. горілки.
Другою після мозку в організмі алкоголем вражається печінка, в якій відбувається його розщеплення. Накопичення алкоголю в печін¬ці призводить до тяжкої хвороби цирозу, яка майже завжди супровод¬жуй хронічний алкоголізм.
Алкоголь згубно впливає на стравохід і шлунок, порушуючи виділення і склад шлункового соку. Від цього гірше засвоюється їжа, що в свою чергу негативно впливає на ріст молодої людини.
Алкоголь отруює також бронхи і легені підлітка, вони стають ослабленими і, відкривають "ворота" для інших інфекцій, що може призвести до захворювання органів дихання.
Дуже чутливо реагує на алкоголь серце. Воно змінює свій ритм, частоту скорочень обмінні процеси в серцевому м’язі.
Нарешті, незворотні зміни відбуваються в крові. Знижується захисна властивість крові, уповільнюється рух еритроцитів, що розносять кисень по організму людини, погіршується властивість
згортання крові.
Отож можна зробити висновок, що зживання підлітками та дітьми алкоголю не просто не бажане, а не допустиме.
III. Чому підлітки починають вживати алкоголь?
Хтось пройшов по траві, зораному, засіяному полі - залишився слід. Другий, третій раз - утворилась стежка, потім дорога. Мине час, де було поле, вже буде широка магістраль... Те ж саме відбувається з людиною, яка починає вживати на перший погляд безпечні напої /пиво, вино і т.п./. Алкоголь - це один з найдоступніших і найпоширеніших наркотиків, що має власти¬вість викликати поступове звикання до нього, так звану алкогольну залежність.
Деяким підліткам здається, що алкоголь веселить, підбадьорює, піднімає настрій, що людина під його дією стає більш розкутою, впевненою в собі. Але згадаймо слова Джека Лондона: "Хмільне завжди протягує нам руку, коли ми стаємо слабкими, коли ми стомлені, і вказує надзвичайно легкий вихід із скрутного становища. Але обіцянки ці брехливі: обмануте душевне піднесення, фізична сила, яку воно обіцяє, примарна: під впливом хмільного ми втрачаємо істинну уяву про цінності речей".
Чому ж підліток починає пити спиртне? Причин декілька. Спочатку - проста цікавість. Іноді для самоствердження, в тому числі, "тому що мені це подобається", "тому що приємно бути трохи сп’янілим", "тому що мені нудно". Інша група причин - це тиск зі сторони однолітків і небажання відстати від них. Мотивується це так: "тому що мої друзі теж п’ють", "щоб мої друзі не вважали мене мокрою куркою", "тому що більшість дорослих також п’ють", "щоб легше було спілкуватись з іншими людьми". Дуже часто підлітки отримують першу дозу алкоголю з рук дорослих дома з приводу якогось свята. А в сім’ях, де один з батьків, або й обоє зловживають: алкоголем дітей іноді привчають до випивки просто так "за компанію". Ще однією з причин пияцтва є зняття психологічної напруженості: "щоб придати собі сміливості і впевненості", "щоб було спокійніше", "щоб було легше говорити з людьми".
Хлопчики частіше і в більш ранньому віці пробують спиртне, ніж дівчатка. Причому до 11 років перше знайомство з алкоголем відбувається або випадково, або його дають "для апетиту", або "лікують вином", або дитина сама з цікавості пробує спиртне.
Часто ні дорослі, ні підлітки не задумуються над тим, що при вживанні алкоголю поступово формується стан коли організм людини перестає боротись з цією отрутою. Зникають навіть неприємні відчут¬тя отруєння і захисні рефлекси /рвота, нудота, головний біль і т.п./.
3’являються навіть приємні асоціації, пов’язані з запахом і смаком вина чи іншого спиртного. Потім розвивається звикання, потреба в прийомі алкоголю, а це може призвести до тяжкої хвороби -алкоголізму.
Алкоголь, тютюн і наркотики - три голови одного чудовиська, яке має страшну владу над людьми, особливе дітьми і підлітками.


Пропонуємо розробки масових заходів.
Усний журнал "Шкідлива звичка"
Перша сторінка. Щоб довго жити, треба мати міцне здоров’я. А щоб мати міцне здоров’я необхідно вести здоровий спосіб життя. Здоровий спосіб життя передбачає перебування на свіжому повітрі, правильне харчування, дотримування режиму дня, заняття фізкультурою і спортом, загартування і т.п. Крім того, слід берегти свій орга¬нізм від того, що його ослаблює, зокрема від поганих шкідливих звичок. Однією з таких звичок є куріння.
Іноді діти починають курити не задумуючись про наслідки. Перед кожною людиною в житті постає вибір - куріння чи здоров’я.
А зробити правильний вибір вам допоможе наш усний журнал "Шкідлива звичка".
1-й ведучий. Перша сторінка нашого журналу присвячена історії куріння. /Ведучий демонструє першу сторінку, на якій зображено острів з пальмами і рослина - тютюн/.
Сьогодні на сторінці нашого журналу виступить відомий мандрів¬ник, першовідкривач Америки Христофор Колумб.
Христофор Колумб: 12 жовтня 1492 року я плив океаном разом зі своєю командою на кораблі "Санта Марія" і приплив до невідомої землі. Тоді ми ще не знали, що відкриємо новий материк, який пізні¬ше назвуть Америко». Ми пристали до одного з Багамських островів.
Місцеві жителі зустріли нас дуже привітно. Ми звернули увагу на те, що тубільці туго скручують сухі листки якоїсь рослини, підпалюють їх і вдихають дим, який утворюється при цьому. Такі скрутки сухих листків місцеві жителі називали "табако" і охоче пропонували їх гостям на знак прихильності. Потім ми пристали до берегів Куби. Жителі цього острова теж палили подібні трубочки і називали їх "сигаро". Ми з подивом і огидою дивились на дивний звичай. Від цього смердючого диму паморочилась голова і навіть можна було зомліти.
Однак, насіння тютюну ми привезли б Іспанію, де виникли перші в Європі тютюнові плантації. Дуже скоро матроси навчились курити. Солдати іспанської колоніальної армії, колоністи, торговці які відвідували Новий Світ стали першими курцями тютюну.
2-й ведучий. Тютюн спочатку використовували як декоративну рослину. Пізніше склалося уявлення про його надзвичайні лікувальні властивості. Французька королева Катерина Медичі страждала від головного болю. Французький посол у Португалії Жан Шко підніс їй у подарунок листя і насіння тютюну. Королева почувала себе краще, коли нюхала його. На цьому Ніко зажив слави. З його ім’ям пов’язана ботанічна назва тютюну та його основної діючої речовини - алкалоїду нікотину.
1-й ведучий. Проте захоплення "лікувальними" властивостями тютюну невдовзі минуло, бо траплялися отруєння ним. Почалися пере¬слідування курців. Духовенство звинувачувало їх у зв’язках з дияво¬лом. Курців почали жорстоко наказувати. Так, в Туреччині султан Мурад ІV в 1663р. за куріння ввів смертну кару. В Персії /Ірані/ за куріння виривали ніздрі. В Англії у ХVШ ст. курців водили по вулицях з мотузкою на шиї, а іноді їм рубали голови і виставляли напоказ з трубкою в роті.
В Росії цар Михайло Романов наказував за куріння тютюну бити палками, або відрізати ніс і вуха. Проте цар Петро І, сам навчившись у Голландії курити, відмінив заборону на куріння. Він ввів великий податок на тютюн на користь держави за торгівлю тютюном. Куріння надзвичайно швидко стало розповсюджуватись серед усіх верств насе¬лення: бідних і багатих.
2-й ведучий. Людство поставилось до тютюну дуже довірливо й легковажно. У XX столітті незмірно вросла армія курців. Курити почали жінки, молодь, навіть діти.

Друга сторінка нашого журналу називається "Дитячий організм і куріння". /Ведучий відкривав малюнок: зображення двох хлопчиків. Один з них - худий і немічний, а другий здоровий з рожевими щоками. А також намальовано легені здорового і хворого хлопчиків/.
До нас завітав відомий герой книги Марка Твена Том Сойєр. Він вам розповість, що з ним сталося.
Том Сойєр. Ви читали друзі, про мої пригоди, моє життя? Я вам пригадаю один випадок. Я часто спостерігав, як курить мій товариш Гек і мені захотілося спробувати разом зі своїм другом Джо. Ми набили трубки тютюном і почали потихеньку втягувати дим. Він був неприємний на смак і нас почало нудити. Ми продовжували втягувати дим і розмовляти. Але розмова не клеїлась, бо ми почали себе дивно почувати. Ми почали плюватися, сльози капали з очей і кожен раз нас нудило. Ми перестали розмовляти. Руки наші ослабли, трубки випали з рук. Нас знайшов мій друг Гек. Ми були дуже бліді і спали. Ввечері ми все ще себе погано почували. Після того ми ніколи не курили.
1-й ведучий. Друзі, ви, мабуть, чуди, що куріння називають забавою для дурнів. Адже тютюновий дим - це повітря і продукти горіння тютюну. В тютюновому димі є також отруйні речовини, як нікотин, синильна, мурашина, масляна і сірчана кислоти, оксид вугле-цю, свинець, миш’як, радіоактивний полоній, тютюновий дьоготь. Краплина нікотину вбиває коня. Це справді так. Велика сильна тварина падала від краплини страшної отрути. Дуже чутливі до нікотину птахи.
Якщо  голуба  помістити  під скляний ковпак і впустити туди дим від однієї цигарки, через   кілька хвилин він загине.
2-й ведучий. А от якої непоправної шкоди завдає куріння орга¬нізму людини, а особливо дітям і підліткам, вам розповість наш гість лікар-нарколог.

Виступ лікаря.
Третя сторінка нашого журналу називається "Чому люди курять?" /Демонструється малюнок: стоять і курять чоловік і жінка і дають прикурити сигарету малому хлопцеві/.
Хлопці вважають геройством викурити цигарку потай від дорослих. "Я курю - отже, я самостійна людина". Звичайно у віці до 17 років починають курити через просту цікавість або безглузде наслідування моди, товаришів. Та якщо людина не почала курити до 20 років, то вона здебільшого не курить і згодом.
Отож, щоб не відстати від своїх приятелі і виглядати дорослим, хлопець душиться цигарковим димом. Уперше, вдруге, втрете... Та ось він уже виріс. Тому ж тепер, ставши свідомою людиною, він і далі курить? Це проявляється підступність тютюну і його основної складової -нікотину. Куріння швидко набуває характеру сталої звички, якої важко позбутися. Виникає хвороблива пристрасть до тютюну, щось подібне до наркоманії. Уже через 2-3 години в людини виникає непереборне бажан¬ня запалити. Коди сигарети немає, вона намагається роздобути її. При цьому можуть спостерігатись серцебиття, млосність, пригнічений настрій. Деякі люди кидають курити. Та на жаль, більшість не можуть цього зробити.
Трапляються випадки, коли дорослі або підлітки привчають дітей до сигарет, щоб потім використовувати їх як жебраків, злодіїв.
Часто починають курити дівчатка. Коли вони курять, то хлопчики звертають на них увагу. Але є багато інших способів привернути до себе увагу. А неприємний запах з рота може дише відштовхнути від вас людей, які вам подобаються.
Куріння - це вияв боягузтва. Треба не боятися труднощів і не опускати рук. Шукайте допомоги і підтримки у рідних та друзів, якщо самі не можете позбутись шкідливої звички. Не беріть приклад з людей, що курять. Якщо ваші тато чи мама курять, то за рік прокурюють до 600 гривень. Яка була б це матеріальна допомога сім’ї. Скажемо курінню "НІ". Зробимо правильний вибір. Адже замість куріння можна їсти цукерки, лускати насіння чи горішки, займати свій час чимось цікавим: малювати, ліпити, вишивати, випилювати, колекціонувати, займатись спортом, рибалкою, ходити в бібліотеку, читати книжки, працювати за комп’ютером.

Вікторина "Небезпека "зеленого змія"
І. Хто і коли почав одержувати чистий спирт?
/Араби в XІ-XІІ ст./
2. Що означав слово "алкоголь"?
/З арабського "аль-коголь" - одурманення, запаморочення/.
3. Яка релігія забороняв вживання спиртних напоїв?
/Іслам/.
4. Як називають хворобу алкоголіків?
/"Біла гарячка"/.
5.Відомий релігійний реформатор Мартін Лютер писав: „Кожна країна повинна мати свого диявола, наш німецький диявол добра бочка ...”
/Вина/.
1.      Як звали в римській міфології Бога вина і веселості?
/Бахус, Вакх/.

2.      Хто автор? цитата з байки "Музикант": „Они немножечко дерут. За то уж в рот хмельного не берут”?
/Крилов/.
8. Яку тварину порівнюють зазвичай з алкоголіками?
/Кроля/.
9. Продовжити прислів’я: "Чоловік п’є - пів хати горить, жінка п’є ...
/вся хата горить/.
10. Хто з російських письменників заснував одне із найперших товариств тверезості, яке називалося "З роки проти пияцтва"?
/Л.Толстой/.
11. Як ставились запорозькі козаки до випивки під час походу?
/Пияцтво засуджувалось і тяжко каралось/.
12. Чому наші предки – слов’яни назвали перший місяць після одруження медовим?
/Молодятам строго заборо¬нялось вживати спиртні напої. Вони пили самі і пригощали гостей медом, розведеним водою/.

Книжкова виставка
"Хочеш довго жити - кидай курити"
/Дану виставку можна оформити напередодні 31 травня - до Міжнародного дня боротьби з тютюнопалінням/
Епіграф: "Якби я не курив, то прожив би ще 10-15 років" (С.П. Боткін)
 Розділ І. "Що таке тютюн".
Розділ ІІ. "З історії тютюнопаління".
Розділ ІІІ. "Куріння і здоров’я".
Розділ VI. "Як покинути курити".
Виставку доцільно доповнити дитячими малюнками та плакатами антитютюнового змісту, висловами відомих людей, зокрема такими як: "Тютюн присипляє горе, але й невідворотно послаблює енергію", Оноре де Бальзак; "Зараз я б першим поставив свій підпис під всесвітньою заборо¬ною вживання тютюну",  А. Леонов, космонавт; "Єдина моя слабкість - це тютюн. Не будь її - можливо, я дотягнув би до 200 років", "Нікотин, так як і алкоголь, не можуть бути зараховані в актив друзів людини", С.В. Михалков.


Немає коментарів:

Дописати коментар