Уроки

Тема: Здоровий спосіб життя. Практична робота. Складання правил здорового способу життя .

Мета: Продовжувати знайомити дітей  із правилами здорового способу життя, його складовими частинами, розвивати бажання  свідомо  дотримуватись здорового  способу життя; виховувати  старанність у  виконанні  основних правил  збереження здоров’я, виховувати бажання бути витривалим,здоровим громадянином України,задля збереження і примноження багатств рідної Батьківщини.
Обладнання: підручник,сигнальні картки,аркуші паперу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організаційний  момент.
-Доброго ранку! Кажу вам за звичаєм,
Доброго здоров’я! Щиро вам зичу я .
Хай урок наш  Бог благословить,
Щоб ми могли активно працювати і творить.
2.Мотивація навчальної діяльності
«Психоформула»(Під музику)
  - Ви сьогодні добре спали?Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, до однокласників,поділіться гарним настроєм із товаришем,підніміть руки і,уявно, погладьте промінчики сонечка,відчуйте його тепло. З виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальний ваш настрій можна показати так: (обличчя людини, яка має хороший настрій - усміхнена фігурка хлопчика «Анімашка»).
3.Актуалізація опорних знань.

1. «Мозковий штурм»
Що  найдорожче  для  кожної  людини?
Чого  не  купиш  за  гроші?
Без чого  немає  щастя?
Від  кого  залежить,  що   ти  здоровий?
2.Гра «Хто більше».
- Ви маєте назвати якомога більше ознак здорової людини. Хто назве більше,той переміг.
3.А зараз ми з вами пограємо у гру
"Корисно - шкідливо".
Учні картками сигналізують: зелена - корисно, червона - шкідливо.
  • Вітання під час зустрічі...
  • Брати до рота та гризти всілякі предмети - ручки, олівці...
  • Допомагати слабшим, маленьким, хворим...
  • Виконувати ранкову гімнастику...
  • Смоктати палець...
  • Доглядати за власним одягом, взуттям...
  • Дотримуватись режиму дня...
  • Гризти нігті...
  • Колупатись у носі...
  • Говорити неправду...
  • Довго засиджуватись біля телевізора...
  • Курити, пити...
4.Оголошення теми і мети уроку.
   Ми  вже  знаємо,  що  найціннішим  для  кожної  людини є  її  здоров’ я.
Купити  здоров’ я  неможливо,  тому  його  потрібно  зберігати  і  зміцнювати.
Спосіб життя  найсуттєвіше  впливає на  здоров’ я  людини.  Відомо,   що  здоров я  на  50%залежить  від  способу  життя.Отож,ми сьогодні і поговоримо про здоровий спосіб життя.
5.Вивчення нового матеріалу.
1.Інтерактивна вправа «Коло ідей»
- Що  ж  таке  здоровий  спосіб  життя?
(Версії  дітей)
  Висновок:Здоровий спосіб життя – це повсякденна турбота про збереження та зміцнення здоров’я.  Люди  які ведуть  здоровий  спосіб  життя,   дотримуються  правил   безпеки  та  праці.

2.Практична робота. Складання правил здорового способу життя.
Зрозуміло,  всім  відомо,
Що  приємно  буть  здоровим.
Тільки  треба   знати,
Як  здоровим  стати.

-Для цього, на основі статті підручника, ваших власних думок,ми складемо
правила здорового способу життя.      
Правила здорового способу життя
 3.Обговорення  слайдів, малюнків, на яких зображені діти, що піклуються про своє здоров’я.
4.  Робота  з  підручником.
(Читання  та  обговорення  статті ст.11-14)
5. «Мікрофон»
- Продовжте речення «Справжній українець має дотримуватися здорового способу життя,бо…»
6.Узагальнення і систематизація  знань
1. Робота в зошиті.
1. 1Розкажи і  розфарбуй малюнки, хто з дітей піклується  про своє здоров’я.
1.2. Гра « Дай відповідь на запитання»
ü Комплекс фізичних вправ, які потрібно виконувати   вранці?
(Ранкова зарядка)       
ü Процес вживання їжі? (Харчування)
ü Обливання  холодною  водою,  прогулянки  босоніж  це…
(Загартування)
ü Щоб  бути  здоровим  чого  слід  дотримуватися?
7.Підсумок уроку
«Оселя" для свого майбутнього життя
 Кожна людина має обрати для себе свої правила здорового способу життя.
Ми з вами зробимо «Оселю" для свого майбутнього життя  коллективно.
   Для цього на цеглинках напишіть обране вами правило і прикріпіть на дошку,щоб вийшов будиночок.

"Оселя "
для майбутнього 
життя
 














   Хто здоровий, той сміється,
  Все йому в житті вдається.
  Він долає всі вершини,
  Це ж чудово для людини!
    Висновок:Отже,  здоровий спосіб  життя  – це спосіб   життєдіяльності  людини, метою  якого  є   формування,  збереження,  зміцнення  здоров’ я. Пам’ятайте, завжди про те, що здоровому  завжди здорово! Робіть усе для того, щоб рости і йти у світ здоровими, життєрадісними та не забувайте, що здоров’я – у ваших руках .
      Ви - цвіт української нації. Ви маєте бути здоровими тілом і духом,маєте дотримуватися здорового способу життя задля розбудови й розквіту нашої неньки України.
Продзвенів уже дзвінок,закінчився наш урок.
За роботу по заслузі щиро дякую вам,друзі.
Ви були працьовиті сьогодні,на диво,

Тож будьте здорові і живіть щасливо.

Тема: Сімя. Родовідне дерево. Практична робота: моделювання способів поведінки поштивого ставлення до старших та інших членів сімї.

Мета: поглибити знання учнів про сім'ю, склад сім'ї; вчити складати родовідне дерево;сформувати поняття. що кожна українська сім'я-частинка великої української родини-народу; розвивати мислення, мовлення; виховувати любов до членів своєї родини,повагу до українських сімейних звичаїв і обрядів, поштиве  ставлення до старших та інших членів сім’ї.
Обладнання: сімейні фото,заготовки родовідного дерева,ілюстрації, відеофізкультхвилинка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку
І.Організація класу.
Дзвоник дзвінко каже: «Дзень!
Вже новий почався день.
Досить різних балачок,
Розпочнемо наш урок.
Для початку поверніться,
Один одному всміхніться.
Мила,люба дітвора
Я бажаю вам добра».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Гра «Додай словечко»
Ø Ми на уроці будем працювати….,…..,…..  .
Ø Урок наш буде…..,…,…  .
Ø Вушка будуть гарно…( слухати).
Ø А голівки…(думати).
2.Гра «Букви перестав гарненько,
   Прочитай слова новенькі.
Р ,0 , Д,И,Н, А,І,Я,С ,М ,Б,Т
(Родина,рід,рідня, сім’я, баба, дід, мама, тато, син, доня).

Ми слова усі сказали,                      
Та ще теми не  зібрали.
Є у нас 7  і буква  я,
Отже тема в нас…(сім'я).
ІІІ. Цілевизначення і планування
1.Гра «Назви тему уроку».
Запитаю в малюка:
«Тема уроку підкажи яка?»(Діти колективно визначають тему уроку. Я записую на дошці.)
2. Вибір цілей уроку учнями .
Я пропоную не  чекати,
А продовження складати.
На уроці, хочеться  зізнаться,
Маєм з вами про сім’ю  таке дізнаться:
1.Скажем всім від А до Я,
Що означає слово …(«Сім'я»).
2.Ще ми маєм з’ясувати,
Чому добре сім’ю ...(мати).
3.Всім ми зможем пояснити,
Для чого членів сім’ї…( любити.)
4.Розкажем всім від А до…( Я),
Що всі українці-одна велика,щаслива…(сім'я).
ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Гра «Озвуч фотографію свою,
              Розкажи нам про свою сім’ю.»
(Розповіді дітей про свою сім’ю.)

 2.Дерево роду.
-Діти,я хочу розповісти вам одну історію.
       В одному селі на Поліссі ріс могутній крислатий дуб. Сонце пестило його своїм лагідним промінням,хмаринка час від часу напувала дощовими краплями.
Дуб міцнів і ріс на радість людям.
      З часом дуб став  марніти:листочки почали осипатися,віття опустилося додолу,мов  було  під вагою невидимих сил.
      Ніхто не міг зрозуміти,що сталося з дубом,доки не помітили короїдів,які  нищили дерево, почавши з коренів.

-         Нам здається,а що ж там коріння? Невже воно  таке  важливе?У дуба такий міцний стовбур . Невже не він головний у дереві?
Стовбур важливий,але без коренів він не може діставати з землі-матінки життєдайної води і поживних речовин.
-         Тому і ми почнемо малювати своє родовідне дерево з коренів,адже це наші прадіди і прабабусі,які передавали для нас свої вміння і знання,а також напували нас розумом,силою віри, добром.
-         Стовбур-це наші дід і баба,які є для нас опорою,втіхою . Домалюємо гілля-це наші батьки-основа  сім’ї,бо поки вони є,то і  є сонце,доти пташина і спів під віконцем,доти в домі і спокій,і розрада.
-         Листочки - це ви - діти,а коли у вас з’являться  діти,то домалюєте квіти,бо діти – то  найкращі квіти.


род

3.Гра «Поясни усім і мені:
Щаслива сім'я на фото чи ні?
(Дитина має пояснити це на основі переконливих доказів:усміхнені,разом…)
 №1

№2
№3

№4


4.Фізкултьхвилинка «Щасливі діти».
5.Робота  з статтею підручника(с.  35-39)
«Мозковий штурм»
— Розгляньте родовідне дерево, що на малюнку на с. 35. На ньому зображено родину, її родовід. Розкажіть, як склали родовідне дерево.
— Прочитайте текст на с. 36 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Що таке родичі?
— Попросіть своїх батьків, щоб розповіли вам про ваших предків, близьких і далеких родичів.
— Що таке сім’я?
— Що таке родовід, рід?
— Прочитайте про це у тлумачному словничку на с. 36.
— Які старовинні речі зберігаються у ваших сім’ях?
— Дізнайтеся в батьків, чому вас так назвали. Хто з ваших родичів має таке саме ім’я? Про кого з ваших найдавніших родичів зберігається пам’ять у сім’ї?
- Проаналізуйте малюнки підручника  і вкажіть,на яких із  є приклад поштивого ставленн до  старших та інших членів сім’ї.

6.Гра «Збери і поясни прислів’я.»
Шануй батька й  неньку,…
Яке дерево, такі в нього й квіточки,…
Яка сім’я,…
Материн гнів, як весняний сніг:…
які батьки, такі й діточки.
рясно впаде, та скоро розтане.
буде тобі скрізь гладенько.
такий і я.
7. Гра «Обери сім’ю»
- Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити.
1.Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей  є все.
2.Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають на природі. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.
-Поясніть свій вибір.
V.Узагальнення і систематизація знань.
1.Гра «Чи знаю я свою сім’ю?»
     Ми з вами -  маленька шкільна сім'я з своїми звичаями і традиціями. А ось чи знаєте ви звичаї і обряди своєї сім’ї я перевірю,коли ви дасте відповіді на запитання,записані на картках. Перед нашим уроком я спілкувалася з вашими батьками і отримала від них відповіді на ці запитання. Ми зможемо відразу перевірити і встановити правильність ваших відповідей.

Картка

1.Гостей у нас зустрічають…
2. У моєї мами очі…кольору.
3.Маму тата звати…..
4.Улюблені страви бабусі…
5.Тато любить дивитися …
6.У дідуся руки…
2.Інтерактивна вправа «Крісло автора».
- Розкажіть чому шанобливо потрібно ставитися до старших. Наведіть приклад
із життя чи прочитаних творів.
3. «Серце любові.»
       Перед вами зображення серця – це ваша сім’я. Чому серце? Бо воно – символ любові, ніжності, доброти. У кожного у вас на парті – маленькі сердечка. Напишіть на них, що кожен із вас може зробити, аби ваша сім’я  була щасливою. Приклейте свої маленькі сердечка на це велике серце ,бо це серце –це наш cимвол любові до Батьківщини.
  Прикріпимо це серце біля карти України,хай воно  зігріває Україну нашими добрими справами,любов’ю  до ближнього.
  Родина до родини – народ .Ми з вами всі -  український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша  країна збагачується маленькими родинами. То нехай же річка буде повноводною, а родина наша українська - красивою і щасливою.
VІ.Підсумок уроку.
Метод «Прес»…
-         Сьогодні на уроці я зрозумів …
-         До найрідніших людей буду ставитися з…
-         Хочу бути…
-          Моя сімя найкраща,бо…
-         Своєю роботою  на уроці ….

Вчитель: Щаслива сім’я-то велике щастя,
                 Нехай оце щастя усім передасться.
                Хай знає на світі  кожна дитина -
                Що скарбом є мама,сім'я й Батьківщина.

 


Конспект уроку з української мови у 3 класі

Тема. Закріплення навичок правопису власних і загальних іменників
Мета.   Закріпити навички правопису власних і загальних іменників,           вміння виділяти іменники серед інших частин мови через правильно поставлене запитання.
            Збагачувати словниковий запас учнів, вдосконалювати навички грамотного письма.
            Розвивати пізнавальну активність учнів.
            Виховувати патріотичні почуття.
Обладнання. Фізична карта України, індивідуальні картки, лабіринт, малюнки, випереджувальні завдання.
Тип уроку. Узагальнення вивченого

Хід уроку
            І. Організація класу.
-Дзень!Дзень!Дзень!-співа дзвінок,
Поспішаєм на урок,
Спішимо у класс ми знову,
Щоб вивчати рідну мову.
Будем разом я  і ти
Рідну мову берегти.
        Тренінгова вправа «   Створення емоційно-піднесеного   настрою.»
Ми посміхаємось сонечку.
Здрастуй, золоте.
Ми всміхаємось квіточці,
 Хай вона росте.
Ми всміхаємось дощику.
Лийся, мов з відра.
Гостям посміхаємось.
Зичим їм добра!

Вправа « Надія»
-       Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-       Продовжте « Я очікую…»       

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми мети уроку.

            Сьогодні ми подорожуватимемо однією країною. А якою?
Відгадайте.
             Буває часом сліпну від краси,
Спинюсь ,не знаю,що воно за диво,
Оці степи,це небо,ці ліси,
Усе так чисто,гарно,незрадливо,
Усе як є-дорога,явори ,
Усе моє,все зветься…Україна.

Доберіть синоніми до слова Україна.( Батьківщина, Вітчизна.)
-       До якої частини мови належать ці слова? Чому?
-       З якої букви напишемо ці слова? Чому?

ІІІ. Основна частина уроку

1.Каліграфічна хвилина
                        Зараз зробимо зупинку,
Проведем каліграфічну хвилинку.
Кожен має пам’ятати-
Треба гарно написати.

                        Ї ї      Україна    країна
- Складіть речення з даними словами.
                       
2. Перевірка д/з. ( В цей час учні працюють за індивідуальними картками, виконуючи тестові завдання)

                        а). Розгадування лабіринту
                                  
                                               з          В         о          с          з          п
                                   Л         е          і           щ         о          е          і
                                   ю         б          т          и,         л          б          с
                                   д          а          ч          н          о          й          н
                                   и          н          и          з          в          е          і

                        б). Вправа 30. Зачитування вислову
                 Під синім небом України зазолотилися жита.
-       Назвіть головні члени речення.
-       Якими частинами мови вони виражені?

3. Закріплення термінів « іменник», « прикметник», « дієслово»
- Які частини мови ми знаємо? Що таке іменник, прикметник, дієслово?
Проблемне питання
-       Яку частину мови ми вживаємо найчастіше?
Робота в групах. Конкурс « Хто більше?»( 1група добирає іменники, 2 група – прикметники, 3 група – дієслова.)
4.Розширення знань про іменник
                        а).Вправа « Асоціативний  кущ»
                        - Що ви знаєте про іменник
                                               слово              найчисельніша
                                                                                   частина мови (70 000 слів у11 томах словника
                                                                                                                           української мови)
                        власні                        
                                                                       Іменник                     означає назву предмета

                                   загальні                                             відповідає на запитання:
                                                                                                          хто?                що?
                                                                                              назва істоти   назва неістоти

                        б). Гра « Впіймай іменник »
( Учениця декламує вірш, а учні запам’ятовують іменники)   
                        в). Гра «Плутанка »
                        Повернути слова на свої місця так, щоб вийшов вірш.
                                   На вогні стояв козел,
                                   Кашу в нім варив котел.
                                   Пахне смачно від козла –
                                   Гарна каша у котла.
Фізкультхвилина(«Україно,ти моя надіє…»)
5. Закріплення вивченого про власні та загальні іменники.
                        а). Вправа « Інтрига»
                       
                        РІ + ЧА – А + ДКА – Д  ( РІЧКА )
ДІ-І+НА-А+І+ПРО(ДНІПРО)
-       До якої частини мови належить ці слова?
-       Це власні  іменники чи загальні?

                        в). Робота з підручником. Вибіркове списування.
                        - Скільки річок в Україні? ( 73 000 )
Випишіть назви річок з вірша В. Лучука « Скільки рік в Україні ?» (14) (  Читанка, ст. 11 )
-       Яка річка в Україні найбільша?( Дніпро. ЇЇ загальна довжина 2201км, на Україну припадає 981км)
                        В основному всі річки України несуть свої води в Чорне море.
- Які річки є в нашій місцевості?( Самоткань,  Домоткань і Дніпро. Самоткань і Домоткань – праві притоки Дніпра.)
                        г). Опрацювання вправи 32.
                        - Які країни є нашими сусідами? ( Сухопутний кордон: Білорусь, Росія, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія..)
                        г). Гра «Букву всав гарненько
                           Буде слово новеньке»
            - Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви. Яке слово « зайве» у кожному стовпчику? Чому?
                        К_їв                                       _кр_їна                                  Св_т_зь
                        Од_с_                                         Р_с_я                                 С_н_в_р
                        К_рп_ти                                Д_н_цьк                                Дн_пр_
                        Х_рк_в                                  П_льщ_                                 Ялп_г
-       Скільки міст в Україні? ( Понад 1000)
-       Яке найбільше?
-        
                        д). Самостійна робота( за вправою 34)
                     Списати два речення на вибір.
IV. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
-       Чи справдились ваші очікування?
-       Що найбільше запам’яталось і сподобалось на уроці?
-       Яка ж спільна орфограма у всіх власних іменників?( Велика буква на початку слова )
Цікавинка
Гра « Добери» ( Навести приклад власного іменника і дібрати до нього загальний. Наприклад: Івась – ім’я, Дніпро – річка.)                                            
Д/з Вправа 31.( Виписати назви міст, вжиті в тексті)
V. Оцінювання учнів                      
Продзвенів уже дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам друзі.
Ну а старанна дитинка,
Хай отримає оцінку.
 



                           
    Урок природознавства 

                  (4 клас)

«Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину».
                                                               В.Симоненко
НАШ СПІЛЬНИЙ ДІМ -   УКРАЇНА
Мета: доповнити і поглибити знання дітей про нашу Батьківщину; формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, багатою культурною спадщиною; розвивати в учнів творче мислення, уяву, комунікабельність, уміння працювати в команді;створювати умови для розширення пізнавальних інтересів у процесі практичного застосування знань; збагачувати активний словниковий запас; виховувати бажання піклуватися про суспільство, країну, навколишнє середовище.
Обладнання: карта України, плакати із зображеннями українця і українки, роздатковий матеріал для учнів: різнобарвні квіточки, вирізані з кольорового паперу, ілюстрований дидактичний матеріал, аудіозапис Гімну України (муз. М.Вербицького, сл. П.Чубинського), зображення Державного Прапора і Герба України, музичні композиції українських пісень.

Хід уроку
1.Організація  класу.
1.Привітання вчителя.
Доброго дня ,мої дитинчата!
Час  урок розпочинати .
Погляньте,милі,подивіться,
Все щиро посміхається для вас.
Ви українці й цим щиро гордіться,
Ну, а нам працювати вже час.
2.Інтерактивна вправа ” Привітайся й посміхнись”(із сусідом,сонечком,вітром….)
2.Мотивація навчальної діяльності.
(Читання епіграфу)
Відновіть рядки вірша:
«М.жн.  все на св.ті в.бир.ти, с.н.,
Вибр.ти не м.жн. тільки Б.тьківщ.ну».
                                                               В.Симоненко
   Щоб легше було відновити послухайте вірш. Кожен рядок вірша віддасть вам для підказки першу літеру .З перших літер рядка утвориться слово,яке стане основним словом для нашого уроку.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь,де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в пустині рай.
Їм кращий всім їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас людей без Батьківщини.

Чи вдалось відновити частину вірша?
ІІІ. Оголошення теми, визначення очікувань від уроку.
       -Так ми поговоримо про Україну  .
Кожна людина з великою любовю,душевним трепетом згадує те місце,де вона народилася,де промайнуло її дитинство з диво-світом казкою,з маминою ласкою,  у затишній батьківській оселі.
                                                  
                               Планування діяльності.
Україна як незалежна держава дуже молода. Але історія нашої країни сягає глибини віків. Це держава із цікавим минулим, багатою культурною спадщиною, давніми народними традиціями.
Сьогодні ми з вами  попрацюємо творчо , назви етапів роботи  ви бачите на дошці.
План                             
1. Країна, в якій ми живемо.
2. Виступ дослідника «Державні і народні символи України».
3.Виступ літератора «Вірші,пісні,легенди,прислів’я про Україну»
4.Виступ фотографа «Прекрасні куточки України.»
5.Виступ пошуковця «Що в Україні най-,най-.»
6.Ігри .
IV. Робота над темою уроку.
1. Країна, в якій ми живемо.
    Учитель декламує вірш і демонструє на карті України об'єкти, про які у ньому йдеться.
    Є в центрі Європи чудова країна,
    Сягає корінням у сиві часи.
     І це — незалежна моя Україна.
     Тут гори Карпати, степи і ліси.
Шістсот і чотири ще тисяч гектарів —
Приблизно таку має площу вона.
Є Київ — столиця у храмах і славі —
Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.
Ще Псел, Уж і Тиса та менші є ріки.
Курорти: Свалява, Бердянськ і Скадовськ.
Багато є сіл і міста превеликі:
Донецьк, Київ, Харків і Дніпропетровськ.
Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м'який.
Козацькая слава повік невмируща
Та шлях до свободи, завжди нелегкий.
Кругом нас держави — на кожному боці:
На півдні від нас білоруси живуть,
На заході — Польща, словаки, угорці,
Молдови й румунів кордони ідуть.
На сході Росія із нами межує,
На півдні є Чорне й Азовське моря.
Та наша країна ні з ким не воює,
І світить нам мирна й щаслива зоря.
Усіх областей є в нас двадцять чотири
Та ще Автономна Республіка Крим.
Живуть всі народи у злагоді й мирі,
У нас в Україні є місце усім.
— Така країна варта того, щоб її поважали,цінували, любили.
 А що означає любити Батьківщину?
(Радіти її успіхам, дбати про неї, намагатися своєю працею, здібностями, вчинками, справами примножити її славу, добробут.)
— А ще любити означає знати. Чи добре ви знаєте нашу Україну?
Інформаційно-пізнавальна бесіда.
— За територією Україна посідає 39 місце у світі. Площа її — 603,7 тис. км2.
Це найбільша європейська країна. Поділена вона  на 24 області й Автономну Республіку Крим.
Чисельність населення — близько 45млн . осіб.
Гори: Карпати (Говерла — найвища гора), Кримські.
Річок близько 70 тис. Найбільші: Дніпро (його притоки: Прип'ять, Тетерів, Ірпінь, Рось, Базавлук, Інгулець — праві; Десна, Сула, Псел, Ворскла — ліві), Дунай (Тиса, Прут — найбільші притоки), Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець.
Найбільші й найвідоміші озера: Світязь, Турське, Синевир, Ялпуг.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
-Діти,які слова спадають вам на думку,коли ви вимовляєте слово Україна?
           рідна
Хвиля:   Україна  хлібосольна                        квітуча
                                                      щедра
             привітна                                 найдорожча
                прекрасна
    Сьогодні ми поговоримо про найкраще і найдорожче ,що є в Україні. В цьому нам допоможуть наші творчі діти , які старанно і творчо працювали вдома, готуючись до  сьогоднішнього уроку.
2. Виступ дослідника «Державні і народні символи України».
      - Україна — це не тільки країна ,а  й держава.
Кожна держава світу має свої герб, прапор та гімн — державні символи.
     Кожна людина любить свою Батьківщину, вона робить усе для процвітання рідної держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній і мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона скоріше стала процвітаючою, сильною і завжди була вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти своєї Батьківщини, люблячі сини і дочки України.

     Ось погляньте на карту Європи. Тут багато є різних країн. (Учень називає їх і показує на карті). Кожна з них має свою територію — землю, свою мову, культуру, історію і свої символи. Земля кожної держави — її недоторкана власність, яку вона готова обороняти від посягань ворогів. А ось у центрі Європи і наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка теж має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції та неповторні державні символи. А які є державні символи України? (Діти дають відповіді).
               Прапор України
 Україна — це небо блакитне,
 А в тім небі — зірки золоті.
 Сяють нам з високості привітно
 Ці два кольори, ніжні й прості.
 Україна — це жовта пшениця
 І блакитні волошки у ній.
 Гей, як любо кругом — подивися!
В тій країні коханій моїй!
 Угорі — небозвід оксамитний,
 А внизу — колосисті поля.
 Край вітчизняний, край наш привітний
Рідне небо і рідна земля.
                                              (П.Дубів)           
 28 січня 1992 року Верховна Рада України затвердила державним прапором синьо-жовтий. Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна. Це і колір золотого сонця, без яскравого проміння якого не дозрів би хліб. Синій колір – це колір чистого мирного неба й води.

            Герб

Тризуб
Наш герб — тризуб.
У ньому сила Отця Небесного і Сина.
Уважно придивись до нього —
На Духа схожий він Святого,
 Що голубом злетів з небес
 І у людських серцях воскрес.
Тризуб — немов сім'я єдина,
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
 На Україні вольній, новій.
                           (В. Паронова)
 У давні часи герби карбували на  лицарських щитах.
За ними легше було упізнати воїна, закутого з ніг до голови у залізні лати. Зараз герби зображують на прапорах, грошах, печатках. Герби бувають різні й свідчать про те, чим славна держава.
— Чи знаєте ви, який герб має Україна? (Відповіді дітей.)
На гербі України зображений тризуб. Це дуже  давній знак. Багато століть тому запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. На  тризубі можна побачити зброю: лук, меч та інші військові обладунки. Нею наші прадіди мужньо билися із численними ворогами, виборюючи  волю для свого народу.
   Який вигляд має Державний Прапор України?(Відповіді дітей.) 
Прапор має два кольори: блакитний, то символізує мирне українське небо, і жовтий — золото неозорих хлібних пшеничних ланів (або ще: Дніпрова чи морська вода і жовтий пісок).
—А хто з вас, діти, знає, який гімн нашої держави?(Відповіді  дітей.)
Гімн — це найголовніша пісня  країни. Наш гімн називається «Ще не вмерла України ні слава, ні воля». Для Гімну України написані слова,які виражають найпотаємніші думки і  прагнення нашого народу. Їх автор-український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана  ніжна й водночас горда мелодія Михайла Вербицького. Під час усіх найбільших свят українського народу урочисто виконується наш Гімн.
       Лише пісня незабутня,
Горда, величава.
В ній надія  на майбутнє,
України -слава.
        —Як і кожна держава,ми маємо свою Конституцію — Основний Закон нашої держави. День Конституції святкуємо 28 червня.
 - Цей документ складається зі вступної частини і 161 статті, які є визначальними для всього українського народу. В Конституції визначені головні права і обов’язки громадян України. Давайте познайомимось із деякими статтями.
         Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя.
Стаття 53. Кожен має право на освіту.
Стаття 66. Кожен зобов'язаний не заподіювати шкоди природі, культурній                  спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Стаття 20. Державними символами України є Державний прапор України,    Державний герб України і Державний гімн . 
Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова.
- Давайте детальніше зупинимось на державних символах держави.
Діти ,ми не завжди собі уявляємо, яке багатство    є в кожного з нас, не завжди його цінуємо. Але без нього ми не зможемо жити. Ви здогадалися, що це за багатство? (Це наша рідна мова.)
—У кожного народу є своя мова. Вона для нього найрідніша.  В Конституції України написано:«Державною мовою України є українська мова».
 Погляньте ще на карту Європи. Бачите, скільки різних держав у ній? І всі країни мають свою мову, і кожен розмовляє і мислить своєю, рідною. А мову нашого народу довго переслідували, забороняли, щоб знищити її назавжди. Тому що як втрачена мова, то зникає і сам народ. Але ми на своїй землі живемо і мова наша з землі і з роси, із чистих джерел і краси, з ніжних світанків і чистої душі мого народу, тому вона вижила і стала державою сьогодні.
Складання мовленнєвого сонечка
   Доберіть гарні слова про українську мову.
- Майже в усіх народів є улюблені рослини – символи .У канадців,наприклад,   клен,  у росіян — берізка, а в нас — верба , калина.
Українське прислів’я повчає: «Без верби, і калини — нема України». З давніх-давен наш народ опоетизував кущ калини, оспівав у піснях, легендах.
Легенда про калину
Це було в той час, коли на Русь нападали орди та­тарські . Одного разу в одному українському селі бу­ло весілля. На нього прийшло дуже багато вродли­вих молодих дівчат. І коли весілля було саме в роз­палі, на село напали татари. Завойовники побачили цих красунь і почали їх ловити, щоб продати в Царгороді. Дівчата, щоб не потрапити в неволю, почали тікати на болота і там потопились.
На тому місці, де загинули українські дівчата-зірки, виросло дуже багато кущів калини. І з того часу дівочу вроду порівнюють з калиною. Про цей чарівний кущ складено безліч пісень, віршів і при­казок.
Та головним оберегом українського народу була Берегиня — жінка-мати. Її слово, тепле і ласкаве, лікувало і повертало сили після хвороб, захищало від злих сил і надавало наснагу. Берегиня підтримує домашнє вогнище, вона стоїть коло витоків нового життя, плекає і зміцнює його.
- Народними символами України є : батьківська хата, святий хліб, вишитий рушник,вінок  писанка, барвінок, лелека, калина.
 У давнину кож­не слов'янське плем'я, родина і навіть окрема люди­на мали свої обереги. Ними слугували трави і квіти, дерева і кущі, птахи і сили природи, різні предмети.             Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабу­сина вишиванка, рушник, калина біля вікна, барвінок, верба, чорнобривці — все це наші символи.
Над ставком верба й калина,
Мальва, річка та ліщина,
Море, гори й полонини,
Чорнобривці та малина.
 Мій сонячний дім — це моя Україна!

Ось на вишитому рушникові лежить духмяний хліб — основа людського життя, символ достатку і процвітання народу. Давайте поміркуємо, скільки праці вкладено в нього. Скільки тепла від людських долонь у цьому короваї, скільки розуму, серця, мудрості, щирості та щедрості людської душі. Уявіть безмежне поле, яке треба підготувати для посіву, засіяти, доглянути, підживити, зібрати... Своєї праці та сил не шкодували хлібороби. А потім із малесеньких золотих зерняток зробили борошно, а з нього спекли смачний і пахучий хліб, який прийшов до нашого столу, щоб ми були ситі та здорові, щасливі та веселі. А над машинами, які допомагали людям у цьому, працювали вчені, інженери, робітники різних професій, і кожен віддав частинку свого тепла, своєї душі. І ось лежить хлібина на вишитому рушникові, а рушник вишивали руки людини і теж вкладали тепло своїх долонь і розуму, і серця, бо в Україні такий звичай — вишивати рушники і на них подавати хліб, як проводжають в далеку дорогу, коли зустрічають дорогих гостей, як символ любові та достатку, щедрості та щирості української душі, щоб було у нас більше добрих друзів у світі, щоб жоден народ не знав страшного голоду, такого, який зазнали наші люди в часи голодомору.
Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм,
Хай буде в світі більше в нас братів!
Хай в кожній хаті будуть короваї,
Щоб люд ніколи хліба не просив!
                              (Олександр Будаш)

Їж, сину, хліб та пам’ятай, що в ньому
Саме життя закладено людей.
І сонце українське, й звуки грому,
Мозольний труд і посмішка очей.
                                  (Олександр Будаш)
- Рідна хата! Оспівана в піснях, оповита легендами та переказами, вона завжди буде символом добра і надії. Людина не має права бути безбатченком, завжди повинна пам'ятати батьківську хату, з якої вона пішла у велике життя.
Висновок. Отже, ми з упевненістю можемо сказа­ти, що в українців є багато оберегів, які лікують, прикрашають, оберігають від зла, але найго­ловніший — мама — Берегиня сімейного вогнища, захисниця домашнього затишку. Я дуже хочу, друзі, щоб ми пам'ятали: без жінки-матері не було б нас. Бережіть, шануйте, любіть обереги, вивчайте традиції свого народу, адже ми — українці, пишаємося цим.
Фізкультхвилинка
3.Виступ літератора «Вірші,пісні,легенди,прислів’я про Україну»
       Українці здавна славилися своїми талантами. Про Україну  вони писали
вірші, пісні, легенди,складали прислівя. Я хотіла б розказати вам вірш про Україну.    
                Моя Україно
Мій рідний куточок,моя Україно,                                        
Дитинства колиска і юності край .
До тебе єдина душею я лину,
Ти щастя іскринка і мій світлий рай .
Як добре нам жити і мати надію,
Що ми твої ,мамо,дочки й сини .
В тобі ми живемо і в душі молодієм,
З тобою зростаєм,мов житні лани.
З тобою ми вільними стали зростати,
Ти волі так прагла, як  прагне пелюстка води ,
Ти вміла боротись і вміла усім нам прощати,
Якщо ми не гідні тебе,то і ще нам прошу я прости.
Міцній ,Україно!Цвіти,як  калина!
Як   квітка найкраща в Едемськім саду.
Я буду молитись за тебе ,єдина !
З тобою родилась я і з тобою Вкраїно зросту!

Легенда про виникнення української землі
  Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, породив наш Творець. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
 Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно нарік Землею.
     Раптом мішок зі скарбом розв'язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов'янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь:
—   Це справжній рай!
    Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, й нарік ї   Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
     — Наша Україна — райська земля безмежних степів, неозорих ланів,прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари — слово і пісню.
Вчитель:Я хочу розказати вам свою легенду про Україну.

Легенда про Україну

Якось Бог країни всі зібрав,
Щоби щось в дарунок їм подарувати,
Але перед   тим  він попрохав
Про народ свій трохи розказати.
Хтось просив у Господа води,
Щоби спрагу  всім утамувати,
        А  хтось лиш тому прийшов туди,
Щоб себе із Богом порівняти.
Бог дарунки  всі роздав свої,
А ж помітив дівчину струнку.
-Де ж дарунки ,дівчинко,твої?
Чом стоїш самотня у кутку?
  -А я,Боже,тут молилась за народ,
   І забула геть про подарунки.
                                                                                Я  не хочу ні грошей,ні нагород,
                                      Ні коней,ні інших обладунків.
Мій народ так прагне щастя,волі,
Миру й сонця,затишку й тепла,
Я у своєї хочу  попросити долі -
Аби лиш до людей прихильною була.
                                    Вони і так багато настраждались:
                                    Неволя,заборони і руїни.
                                    Їм ця земля у спадок від дідів зосталась,
                                    Це мої діти. Я ж їх мати -Україна.
В нас так красиво!Гори і долини,
Моря,озера,луки,полонини,
Барвисті квіти,що зросли за тином,
А ось у вишиванці мати і дитина.
Батьківська хата і дзвінка криниця,
                                       А ось козак й дівчина білолиця.
Мальви й барвінок і в саду калина
                                        І мова наша рідна солов’їна.
Веселка в небі і на лузі квіти .
Ну як ось цьому можна не радіти?
Лише одне я хочу попросити -
Аби мої жили щасливо діти.
  
  Щоб були вільними і мали свою мову,
Чарівну,гарну,українську,веселкову,
                Щоб не втрачали віри у душі й в серцях надії,
              Щоби здоровими були й збувались їхні мрії.
                                        -Я зрозумів тебе,дитино!
                                    У мене подарунок лиш єдиний.
                                    Я хочу пісню Вам дзвінку подарувати,
                                    Щоб Ви жили щасливо і хотілось Вам співати.
Допоки лине пісня понад краєм,
То доти наша віра не згасає.
Хай пам’ятають і дорослі й діти -
Ми українці й маєм цим гордитись!!!
      Пісень про Україну є багато,але ту яку ми склали заспіваємо залюбки. Правда,друзі.
-Давайте заспіваємо.
Ми маленькі козачата
1.Чорнобривці і жоржини
Розцвітають край вікна.
Рідна мати в нас єдина
Й Батьківщина в нас одна.  
          Приспів:
Ми маленькі козачата
Гарні хлопці і дівчата.
Україна –наша мати                  2 рази
І ми її дитинчата

2.Якщо тобі сумно стало-
Не ховайся у куток
 Ми пригостим тебе салом
І дамо ще й часничок.

3.Гарну пісню заспіваєм,
Що аж в серці забринить.
Гопака вам затанцюєм,
Що захочеться всім жить.

Ну і прислів’я про Україну є різні,але мені сподобалися ці:
·                  Рідний край – земний рай.
·                  Де рідний край, там і під ялиною рай.
·                  Людина без Вітчизни – як соловей без пісні.
4.Виступ фотографа «Прекрасні куточки України.»
Бо рідний край — це наша Україна,
Найкраща в світі, дорога земля.
Для нас вона, як матінка — єдина,
Її ліси, озера і поля,
Степи і гори, ріки і долини
Відчути прагнуть теплоту долонь...
Я все віддам для блага України —
Тепло душі і серденька вогонь!

Краса нашої України неповторна,її безмежні ліси,прекрасні повноводні ріки,квітучі сади .Це так зворушливо і неповторно.І я вам це доведу.                                                                                                
-То чи правда ,що  Україна найкрасивіша?


5.Ігри .
Вчитель:Я пропоную учнів поділитись на 2 команди. Яка команда переможе,та отримує назву «Найкращий знавець України.»У нас є кілька конкурсів. То ж розпочнемо,щоб визначити переможця.
1.Вікторина «Дай правильну відповідь».
1.Назва держави,в якій ми живемо?(Україна)
2.Основний Закон України.(Конституція).
3.Який колір має Державний прапор України? (Жовто-блакитний).
4.Урочиста пісня,що є символом держави?(Гімн).
5.Чим прикрашали в давнину своє помешкання українці?(Рушниками.)
6.Яка головна річка України?(Дніпро.)
7.Коли святкується День Незалежності України?(24 серпня.)
8.Яка мова в Україні є Державною?(Українська.)
9.Що зображено на Державному Гербі України?(Тризуб.)
10.Яке місто є столицею нашої держави?(Київ.)
11.   Як називають людину, яка любить свою ,батьківщину? (Патріот.)
12.Закінчіть прислів'я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без... (Батьківщини)".
13.Кого вважають засновниками Києва? (Кия, Хорива, Щека і їхню сестру Либідь.)
14.Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське.)
15.   З якою державою Україна межує на сході?(З Росією.)
Учитель підбиває підсумки вікторини.
2.Гра «Думаємо про Батьківщину»
Так чи ні?
*    Людина повернулася з лісу з оберемком квітів.
*    Садить дерева,квіти біля будинку.
*    Миє машину на березі озера.
*    Відвезла сміття на сміттєзвалище.
*    Викинула сміття на узліссі.
*    Забула рідну мову.
*    Дотримується звичаїв і обрядів свого народу.
Учитель підбиває підсумки гри.
3.Гра «Мікрофон»Що я зроблю для рідної землі?.
Учитель підбиває підсумки гри.
4.Гра  «Склади прислів'я».
— Складіть прислів'я із розсипаних слів  та поясніть їх зміст.
• калини. України, нема, і. Без. верби.
 Без верби і калини нема України.)
вербиця, здорова, там, срібліє,Де, водиця(Де срібліє вербиця, там здорова водиця.)
  земля, в, жмені, і,Рідна, мила. (Рідна  земля і в  жмені мила.)
  край, життя, За, рідний, віддай. (За рідниш край. життя віддай.)
  умій, мати, Батьківщина, неї, постояти, за. (Батьківщина — мати, умій за  неї постояти.)
  без, як, Батьківщини, людина, без, пісні, соловей. (Людина без Батьківщини — як  соловей без пісні..)
  край, звичай, Кожний, має., свій. (Кожний край  має свій звичай.)
Учитель підбиває підсумки гри,потім всіх ігор.
VI. Підсумок уроку.  
Вчитель:
  Перерахуйте все найкраще, що подарувала вам Вітчизна. (Родина, друзі, улюблене заняття, місця відпочинку тощо.)
—  Напишіть на пелюстках квіточок, що ви зробите для України, коли виростете. (Посадимо сад, збудуємо гарні будинки, спечемо смачний хліб, намалюємо багато чудових картин тощо.)
—  Ми всі хочемо бачити нашу Батьківщину сильною, багатою, славетною й квітучою. Нехай вона зараз на ваших очах розквітне від нашої безмежної любові до неї! Хай кожен із вас «посадить» символічну квітку, прикріпивши її до карти України.
Нехай ваші гарні майбутні справи возвеличать нашу сонячну Україну!
Простягніть до карти долоньки,зігрійте Україну своїм теплом.
-Оцініть свою роботу на уроці?
—Чи здійснилися ваші очікування від уроку?
—Який етап уроку вам сподобався найбільше? Чим?
     Україно моя неозора,
     Дуже хочу тобі побажати,
Аби сяяли радісно зорі,
Щоб хотілось схід сонця стрічати.
Щоб ліси скрізь шуміли веселі
Та щоб плівся гнучкий виноград,
Щоб сміялись у кожній оселі,
А країна цвіла, ніби сад.
Хай шумить під віконцем ліщина,
Соловейко всю нічку співає,
Ніби дівчина, в лузі калина
Восени знов намисто вдягає.
Краю мій, тобі сонця бажаю,
Аби хліб на полях колосився.
Я тебе по віночку впізнаю.
Щастя всім нам, хто тут народився!
       На згадку про наш урок хочу подарувати вам голуба миру,щоб ви жили у добрі і мирі і завжди з  трепетом в душі на крилах летіли до рідної хати.

ФРАГМЕНТ УРОКУ  З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИТЕМА «СЛОВО, РЕЧЕННЯ»

                                         Гра «Збудуємо сходинки»
         Учитель. Ось ми розкажемо віршик і збудуємо сходи зі слів. Слово — окрема сходинка.
          Діти розповідають віршик, а представники кожного ряду малюють на дошці сходинки. Виграє той  ряд, який правильно побудує сходинки.
Буква до букви —
І виникне слово.
Слово до слова —
 Звучить рідна мова.
(І. Січовик)
Гра «Придумайте речення» розширює поняття, що слово і речення навчає дітей взаємодії.
Вчитель називає будь-яке слово і кидає м'ячик дитині. Учень ловить м'ячика і придумує речення із запро­понованим словом. Якщо він не може швидко придумати речення, то повертає м'ячик учителеві. Якщо дитина впорається із завданням, то сама пропонує    наступне    слово    і кидає     м'ячика     комусь     із учасників гри.
                                                                             
ТЕМА «ПОДІЛ СЛІВ НА СКЛАДИ»
Гра «Тамтам» спрямована на підготовку дітей до навчання письма. Розвиває уміння ділити слова на склади і розрізняти звучання різних звукових сигналів.
Учитель (звертається до дітей). Здавна люди намагалися передавати свої слова на далеку відстань. Для цього використовували багаття, вогні маяків, звукові сигнали. А от в Африці навчилися передавати відомості за допомогою барабана. Кожному звукові відповідає певний удар по барабану — довгий чи короткий, голосний чи тихий. Ось ми з вами зараз і спробуємо пограти в такий африканський барабан, що зветься тамтам.
Спочатку навчимося з допомогою тамтама передавати склади. Будемо стільки разів бити в барабан, скільки складів налічується в тому слові, яке я назву.
(Учитель називає слово, а учень б'є в барабан потрібну кількість разів.
Наприклад: час І удар, зима — 2 удари, коридор З удари і т. д.
Гру можна ускладнити. Наголошений склад можна вдарити в барабан з більшою силою).
Гра «Хто придумає кінець — той і буде молодець».
Її найдоцільніше проводити наприкінці уроку, коли малюки вже втомилися і не сприймають серйозно завдань. Учитель називає початок слова, а діти придумують закінчення.
Фа... (ра, рба), Украї... (на, нка, ночка, нська), ша... (хи, шки, йба, пка, хісти).
Гра «Допоможемо Червоній Шапочці»
Повертаючись із лісової школи, Червона Шапочка помітила суниці на галявині. Почала збирати, відстави­ла кошик. Раптом з кущів вискочив зайчик і перекинув кошика, в якому були слова зі складів. Засумувала Чер­вона Шапочка. Давайте допоможемо скласти ці сло­ва: ра— жу— вель, ка— книж, тів— ле— при.
Гра «Мозаїка»
У цій грі учневі пропонується картки зі складами. Пер­ший склад кожного слова написаний червоним кольо­ром, другий склад — синім, а третій — зеленим. Склади змішані. З них треба скласти слова.
Ручка, машина, білочка, парта
Окрім того, що дитина читає, вона ще й розвиває в собі дуже важливу властивість — здогадуватися, що написано далі.
Гра «Знайдіть «смачне слово»
Уявіть собі, діти, що ми будемо святкувати день наро­дження ляльки Настусі. Накриємо стіл до чаю, постави­мо якнайбільше смачних ласощів. Але, вибираючи ла­сощі, потрібно пам'ятати, що їхні назви повинні склада­тися з 2-х або 3-х складів.
Гра «Телеграф»
Вчитель називає слова, а учні передають їх по телегра­фу в інше місце.
Наприклад, слово тато. Скільки у ньому складів? (2) Скільки разів потрібно стукнути ручкою по парті? (Двічі).

ТЕМА «ГОЛОСНІ І ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ. ПОЗНАЧЕННЯ ЦИХ ЗВУКІВ УМОВНИМИ ЗНАКАМИ»

Гра «В гості до приголосних»
Жили собі в одному місті голосні (школярі називають їх), а в іншому — приголосні (називають). Запросили приголосні до себе в гості голосних. Сів звук [а] на ма­шину і поїхав. їде і пісеньку співає. А яка в нього пісень­ка? (А— а— а— а— а!)
  Радісно зустрів його звук [м], привітав. Запропонував звук [а] звукові [а] познайомитися з жителями міста Приголосних. Сіли вони удвох на машину. їдуть і пісеньку співають (а— а— а— а— м— м— м, ам). Під'їхали до будиночка, де живуть інші приголосні, привіталися й почали знайомитись: а— а— с— с, а— а— ш— ш, а— а— р— р. Сподобалося звукові [а] місто. Але вже настав вечір, і час було повертатися додому. Подя­кував голосний своїм друзям за гостину і запросив їх до себе в місто Голосних.
 Аналогічно відбувається поїздка приголосних до міста Голосних. Відповідно утворюються нові склади: ма, мо, му, ми, са, со, су, си, ша, шо, шу та інші.
 Школярам подобається «ловити» незвичайних рибок, «зривати» чарівні яблука, допомагати білочці «збирати» шишки, грибки, а їжачкові — грушки, на яких записані склади. Граючись, вони вправляються в читанні, знахо­дячи їх у словах.

Гра «Літак»
Сідаємо всі у літак і заводимо двигун: р— р— р— р. (Діти і собі промовляють р— р— р і показують руками рух мотора).
  Завели двигун, і літак полетів високо в небо, сховався за хмарами, чути лише його гул. Як гуде літак? (Л— л— л— л).

Гра «Впізнай по голосу»   
 Для диференціювання звуків [г], і [к] проводиться гра Один учень підходить до «будинку», стукає і питає: «Хто в будиночку?». Діти повинні імітувати голос будь— якої тварини: га— га— га..., ква—- ква— ква тощо. Один учень має відгадати назву цієї тварини.

Гра «Загадка Колобка»
Дорогі діти! Я — ваш Колобок, зараз відпочиваю в селі, гуляю в лісі, збираю гриби. Відгадайте назви грибів зі зву­ком [р] (сироїжки, боровики), зі звуком [с] (маслюки, Ли­сички).

                                                              Гра «Звук»
Буратіно скоро піде до школи, а сьогодні він прийшовна урок,  щоб дізнатися, яким звуком починається його ім'я?
                          
Гра «Прикрась ялинку»
Прикрась ялинку літерами, що позначають голосні зву­ки: [б],[у], [т], [а], [є], [и], [о], [н], [і], [у], [к]

Ті діти, які добре вміють робити звуковий аналіз слів, краще читають і без проблем пишуть диктанти. Справа в тому, що процес письма досить складний. Дитина чує певний звуковий потік. Щоб його записати, вона по­винна розчленувати те, що чує, на окремі звуки, спів­відносити звуки з певними фонемами, а фонеми пере­вести у букви. Тож для малюка цей процес досить важкий. Я використовую гру «Живий звук».
Учитель. Мені недавно сказали, що звуки можна оживити і показати руками.
Голосні — це кружечок. Руки підніміть і з'єднайте над головою. Вийшов кружечок.

Приголосний твердий — це рисочка. Поставте перед грудьми зігнуту у лікті руку.
Приголосний м'який — це дві рисочки. Поставте перед грудьми дві зігнуті у ліктях руки.
(Діти вчаться показувати окремі звуки, склади, слова, а потім і речення).

Тема:Узагальнюючий урок з теми «Прикметник».

  Мета:Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Прикметник».Розвивати вміння поширювати речення за допомогою прикметників. Виховувати дбайливе ставлення до природи рыдного краю.
Обладнання: Ілюстрації,пос. «Цікаві завдання з української мови».

                                                     Хід уроку


1.Організація класу.
                                  Дзень! Дзень! Дзень!- кричить дзвінок,
                                  Час почати вже урок.
                                  Будемо вивчати знову
                                  Рідну українську мову.
                                  Будем радо я і ти
                                  Рідну мову берегти.

2.  Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання:
Якою була б наша мова без прикметників?
3.Узагальнення і систематизація знань учнів.

                                      План роботи


1.Сніжинка-цікавинка.

2.Словникова скринька.

3.Хвилинка поезії

4.Самостійна робота.



1.Сніжинка-цікавинка.

1.Опиши  сніжинку,використовуючи прикметники.
2.Гра «Впіймай оплеском прикметник».

Прикметник-це частина мови,
Без якої нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
  йому,як другові всміхнись
                                                                                                                                                    2.Словникова скринька.
1.Народна скринька.
Всавте прикметники-антоніми.
         Біля ... (сухого) дерева й сире горить.
         3 великої хмари ... (малий) дощ буває.
         Чим ... (темніша) ніч, тим ясніші зорі.
         В орача руки чорні, та хліб ... (білий).
         Колос ... (повний) до землі гнеться, а порожній угору пнеться.
         Порожня бочка гучить, а ... (повна) мовчить.
         ... (Широкі) ворота увійти, та ... вузькі вийти.
         Лучше з ... (доброго) коня впасти, ніж на поганому їхати.
         Ранні пташки росу п'ють, а ... (пізні) слізки ллють.
         ... (Новою) дорогою йди, та старої не забувай.
         Задні колеса за ... (передніми) їдуть.
         Пошив: на собаку мале, а на кота ... (велике).
         Де слова масні, там пироги ... (пісні).
         День довгий, а вік ... (короткий).
         За ... (малим) поженешся — велике загубиш.
         Поганий на вроду, та ... (добрий) на вдачу.
         Вогонь добрий слуга, та ... (поганий) хазяїн.
2.Опиши предмет,використовуючи прикметники.

Дерево,хлопчик,качка,машинка,квітка,пташка.

1. Прочитай. До поданих прикметників добери і запиши відповідні іменники. Визнач рід іменників і прикметників. Виділи в них закінчення.
Темна, зоряна, місячна, тиха — ....
Чисте, прозоре, свіже, легке — ....
Холодна, сніжна, сувора, люта — ....
Велика, чорна, дощова, важка — ....
Синє, бурхливе, безкрає, штормове — ....
Футбольний, шкіряний, круглий, великий — ....
Довговухий, куцохвостий, прудкий, сірий — ..


Фізкультхвилинка

Хвилин-ка поезії.

 
3.Хвилинка поезії.
Складіть вірш за поданими прикметниками.
…………………………………… зимовий,
……………………………………  казковий.
…………………………………… білий,
…………………………………… милий.

4.Самостійна робота.
1.   Рід прикметника можна визначити за:
а) закінченням;     б)основою.

Самостійна робота
2.   Прикметники чоловічого  роду в   називному відмінку мають
закінчення:
а) -є, -є;             Б)-ий ,- ій.
                             
3.             Провідміняй словосполучення  лікарська рослина, визнач за­кінчення.

4.   Допиши до прикметників закінчення.
Ось стоїть переді мною легк__ , тендітн___ пролісок.
Його біл___ запаши___ голівка схилилася донизу.
А поряд ростуть такі ж скромн____ , ніжн___ вісники ве­сни.
Це означає, що прийшла справжн____ весна.
5.   Прочитай текст. Підкресли прикметники. Визнач відмінки.
Добери синоніми до виділеного слова.
Степовий удав добре пристосувався до життя в піску. Він заривається в пісок і довго лежить нерухомо. Над пі­щаною поверхнею стирчать лише ніздрі й очі. Вони роз­ташовані в нього на верхній частині голови. Цей на вигляд незграбний змій уміє блискавично кидатися на здобич.
6.Продовж розповідь.

       Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі….

 4.Підсумок уроку.

             Запитання для кмітливих.
         Якого каміння немає в морі? (Сухого)
         Якою косою не можна косити? (Дівочою)
         3 якого посуду не їдять? (З порожнього)
         Які ключі до неба добираються? (Журавлині)
         Який рік тягнеться один день? (Новий рік)
         Який вузол не можна розв'язати? (Залізничний, морський)
         Яким гребенем не розчісуються? (Півнячим)
         На якому полотні не можна вишивати? (На залізничному)
         Під яким корчем заєць сидить під час дощу? (Під мокрим)
         Яким ключем не можна відімкнути двері? (Нотним)
         Якою бочкою по воду їздять? (Порожньою)
         Якої хвороби не буває на землі? (Морської)
         На якому дубі листя не росте? (На сухому)

-Яка частина мови називається прикметником?
Як змінюються прикметники?
Як визначити рід,число і відмінок прикметника у реченні?


5.Домащнє завдання.

Вправа 10.(з ІНСТРУКТАЖЕМ)







Немає коментарів:

Дописати коментар